EMDR NEDİR?

EMDR güçlü bir psikoterapi yaklaşımıdır. EMDR’nin Türkçe açılımı; Göz Hareketleriyle Duyarsızlaştırma ve Yeniden İşlemedir. Bireylere rahatsızlık veren, yaşanmış deneyimler sonucu oluşan semptomların iyileşmesinde, duygu durumlarında ortaya çıkan sıkıntılarından kurtulmalarında etkili psikoterapi yöntemidir.
EMDR anılarla çalışır. EMDR bir konuşma terapisi değildir. Terapistin mümkün olduğu kadar az konuşması gerektiği bir terapi şeklidir.

Beynin Üstesinden Gelemediği Noktada EMDR

Günde yirmi bin yaşantıya An’a sahip oluruz. Her an’ın 2-3 saniye olduğunu düşünürsek, zihin iki kategoride (Olumlu yaşantılar ve olumsuz yaşantılar) yaşanan olayı kaydeder yani hatırlayabilir. Diğerlerini yani nötr yaşantıları kaydetmez. Dolayısıyla nötr yaşantılar akılda kalmamaktadır. Yani beyni ekonomik çalışır olarak düşünebiliriz. Olumlu ve olumsuz anılar yaşamın sürdürülebilmesi için önem taşımaktadır, hatta hayati önem de taşıyabilir. Dolayısıyla olumlu olumsuz anıların hatırlanması gerekir ve yaşamında kalitesini birinci derecede belirlemektedir..
Olumsuz yaşantıları, travmatik süreçleri beynin kaydeder. Bu zihnin bir eğilimi olarak gerçekleşmektedir. Olumsuz yaşantıların travmatik etkisi beynin kendisi tarafından yok edilmektedir. Fakat beynin üstesinden gelemediği travmatik olaylar da olmaktadır. İşte tam da bize gelen şeyler beynin kendi kendine düzeltemediği travmalardır. Zihniniz yaşadığınız travmayı nötr hale getirebiliyor olması gerekir. Şayet getiremezse kişi terapiste gitmesi gerekir.

 

EMDR Terapisinin İşleyişi Nasıldır?

EMDR terapi çalışılırken günlük hayatı etkileyen, bazen farkında bile olunmayan sorunların kök nedeni araştırılır. Yaşam deneyimleri problemlerin oluşumunda önemli rol oynar. Terapistin danışanla birlikte yaptığı vaka formülüzasyonu ve beraberinde sorunun çıkış noktası olan anı ya ulaşıp, bu anı ya karşı duyarsız olma hali, anı ’ya bağlı yaşanılan sorunun ortadan kalkmasına sebeptir. EMDR terapinin yaptığı işte tamda budur.

Beyin bazen bazı anıları hazmedemez. 
Beyin travmayı hazmedemediğinde ben EMDR ile ne yapıyor olabilirimde beynin hazmetmesine yardımcı olabilirim?

Göz hareketleri ile işleme esnasında devamlı bir akış olur. Bu akış sırasında, bu elektriklenme sırasında, bu yoğun işleme sırasında danışan travmatik anıyı da düşündüğünde, bu travmatik anı da her iki yarımküre arasında gidip gelir. O zaman bu elektriklenmenin içinde terapist danışanın bu anıyı yeniden işlemlemesini sağlamış olur. Bir müddet sonra bu göz hareketlerini yaptıkça beyin bu travmatik anı ile ilgili daha çok düşünmeye, daha çok hissetmeye, daha çok bedeninde etkilerini görmeye başlar ve seansın sonunda çok daha mantıklı, çok daha az duygusal tepki içeren şeyler söylemeye başlar. ‘Galiba artık bu geçmişte kaldı’ diyebilir. EMDR terapisi ile anının negatif etkilerinden kurtulabilmek mümkün olur. EMDR geçmişin geçmişte kalmasını sağlar. Bazen de hatırlamadığımız şeyleri hatırlama ihtimalimiz var. Beyin rahatladıkça, ego gücü arttıkça zihin belli şeyleri hatırlamaya izin verebilir.

 

EMDR Terapi Ne Değildir?

EMDR bir konuşma terapisi değildir. Terapi mümkün olduğu kadar az konuşularak yapılır.
EMDR hafıza silmez. EMDR ile biz terapistlerin yaptığı şey; danışanın yaşanan kötü olaylardan olumlu dersler çıkartabilmesini sağlamaktır.